Blisko 5000 przejechanych kilometrów, 25 warsztatów dla ponad 650 uczniów ze szkół średnich z Małopolski, Podkarpacia, Lubelszczyzny, Świętokrzyskiego i odpowiedź ze strony uczestników – takie lekcje są potrzebne, abyśmy mogli poznawać korzyści z przynależności do Unii i mieć własne zdanie – tak kończy się edycja 2018/2019 kampanii edukacyjnej „Lekcja na 12 gwiazdek”, która ma pokazać młodym Polakom, że mogą wpływać na decyzje podejmowane przez unijne instytucje.
Jasło, Nowa Dęba, Dębica, Sandomierz, Bochnia, Strzyżów, Krasnystaw, Łańcut, Ropczyce, Dąbrowa Tarnowska, Kraśnik, Biecz, Tarnobrzeg, Nowy Wiśnicz, Boguchwała, Radomyśl Wielki, Kolbuszowa, Staszów, Ostrowiec Świętokrzyski, Zagnańsk, Odonów, Tomaszów Lubelski, Gorlice, Janów Lubelski, Opole Lubelskie to miejscowości, w których – w roku szkolnym 2018/2019 – eksperci Stowarzyszenia Społeczno-Ekonomicznego ABSOLWENT przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie spotkali się uczniami i uczennicami szkół średnich by w ramach warsztatów akcji edukacyjnej „Lekcja na 12 gwiazdek” rozmawiać o UE.
Inicjatorem i współtwórcą przedsięwzięcia, którego celem jest zwiększenie wiedzy młodych Polaków o UE – ze szczególnym uwzględnieniem praktycznego wymiaru członkostwa Polski w UE i jego wpływu na codzienność młodych Polaków jak i ich bliskich – jest Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, a partnerami: Regionalny Punkt Informacyjny Eurodesk Polska w Rzeszowie oraz nasz Punkt.
W ramach trzeciej edycji kampanii w roku szkolnym 2018/2019 przeprowadzono 25 warsztatów dla 653 uczniów i uczennic pochodzących z miejscowości do 50 tys. mieszkańców z następujących szkół:
– I Liceum Ogólnokształcące im. Kr. Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle;
– Zespół Szkół nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Nowej Dębie;
– II Liceum Ogólnokształcące im. ks. J. Twardowskiego w Dębicy;
– Ponadgimnazjalny Zespół Szkół Ekonomicznych im. E. Kwiatkowskiego w Sandomierzu;
– II Liceum Ogólnokształcące im. Orła Białego w Bochni;
– Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza w Strzyżowie;
– Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Bartosza Głowackiego w Krasnymstawie;
– II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 1 im. Janusza Korczaka w Łańcucie;
– Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach;
– Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej;
– Zespół Szkół nr 3 w Kraśniku;
– Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Bieczu;
– Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Tarnobrzegu;
– Liceum Plastyczne im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu;
– Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale;
– Zespół Szkół w Radomyślu Wielkim;
– Liceum Ogólnokształcące im. Janka Bytnara w Kolbuszowej;
– Liceum Ogólnokształcące w Staszowie;
– Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Ostrowcu Świętokrzyskim;
– Zespół Szkół Leśnych w Zagnańsku;
– Zespół Szkół Zawodowych w Odonowie;
– Zespół Szkół nr 3 im. M. Rataja w Tomaszowie Lubelskim;
– I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kromera w Gorlicach;
– Zespół Szkół im. W. Witosa w Janowie Lubelskim;
– Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza w Opolu Lubelskim
Uczestnicy warsztatów w sposób szczególny docenili sposób prowadzenia spotkań tj. możliwość dyskusji, pracy w grupach i prezentacji swoich opracowań, a także dobór tematyki oraz nowe pozyskane informacje. W rezultacie 65% badanych uczniów i uczennic podkreśliło, że jest bardzo zadowolonych z lekcji, a 31% było zadowolonych z udziału w warsztatach.
Jak podsumowała pani Małgorzata Krzyżak, nauczycielka II Liceum Ogólnokształcącego im. Orła Białego w Bochni po warsztatach dot. Wartości UE – Spotkanie przygotowane bardzo profesjonalnie, prowadzący mocno merytorycznie przygotowani. Zbudowano przyjazną atmosferę, uczniowie byli wyjątkowo zainteresowani i aktywni. Mnóstwo dodatkowych materiałów dla uczestników – co powoduje, że atrakcyjność spotkania była na najwyższym poziomie.
A pani Anna Kowalik, nauczycielka II Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół nr 1 im. Janusza Korczaka w Łańcucie po warsztatach dot. Wspólnego Rynku, czyli edukacji i pracy w UE, dodaje – Ciepło i serdeczność animatorek spotkania sprawiają, że w trakcie zajęć nietrudno o otwartość i chęć współpracy młodych ludzi. Wspólnie spędzony czas był szansą na uświadomienie sobie jak wiele różnorodnych korzyści wynika z przynależności do Unii.
Warto podkreślić rolę szkół, a zwłaszcza nauczycieli biorących udział w kampanii, którzy w atmosferze otwartości stworzyli warunki do merytorycznych dyskusji. Stąd szczególne podziękowania kierowane są do: Grzegorza Adamczyka, Mariusza Batyry, Diany Chełpy, Iwony Dobosz, Michała Figury, Dariusza Fusa, Moniki Garbackiej, Zbigniewa Głowackiego, Barbary Golemo, Alicji Honek, Anny Karasińskiej, Anny Kaźmierak, Ewy Knybel, Anny Kowalik, Anny Kowalskiej, Małgorzaty Krzyżak, Małgorzaty Łukasz, Grażyny Maj, Izabeli Makuch, Pauliny Mielnik, Jolanty Mizio, Ireneusza Romaszko, Iwony Stasiowskiej, Edwarda Stelmacha, Małgorzaty Stelmach, Moniki Szocik, Barbary Szota-Rekieć, Artura Wiktora, Haliny Wojtyczki, Teresy Zasadni.
Nauczycielom też dedykowana jest publikacja zawierająca scenariusze zajęć realizowanych w ramach warsztatów w edycji 2018/2019. POBIERZ
Od września br. rozpocznie się kolejna edycja kampanii Lekcja na 12 gwiazdek i potrwa do końca roku szkolnego 2019/2020. Analogicznie jak w ostatnich miesiącach warsztaty realizowane będą obok Małopolski, Podkarpacia i Świętokrzyskiego również na Lubelszczyźnie. Zainteresowani udziałem (zarówno nauczyciele jak i uczniowie) proszeni są o kontakt z koordynatorką Ewą Nowak-Koprowicz, e-mail: enowak@wsiz.rzeszow.pl, tel. 17 866 13 05, a także za pośrednictwem portalu: http://lekcjana12gwiazdek.eu/.